Browsed by
Kategori: Renovering och utrustning

Kommunikation och lite watermaker

Kommunikation och lite watermaker

Kommunikation är en viktig fråga för alla långseglare, inte minst för säkerheten. Eftersom vi vill ha allt samlat på ett enkelt sätt har vi byggt om panelen vid navigationsbordet. Den nya panelen är tillsågad och vi har kommit fram till vart allt skall sitta. Nu återstår att göra alla håltagningar och lacka. Vi har ännu inte kommit fram till en bra placering för satelittelefonen, men antennen sitter på plats och kabeln är dragen. Vi har även dragit nya slangar för watermakern och förberedit installationen när vi får tillbaka den från service.

Sedan installationen av dieselvärmaren har vi hunnit med massor, exempelvis, montering av alla antenner på targabågen, byte av toalett, ny däcksbelysning, saltvattenspump för vatten, ny gasvarnare i pentryt, installation av MOB-larm, samt mycket mer.

Arbete med dieselvärmaren

Arbete med dieselvärmaren

Nu är vi mitt uppe i arbetet med att installera dieselvärmaren. Vi har köpt en vattenburen Webasto 5 kw. Vi drar pex-slang 22 mm till 5 konvektorer vilket bör ge bra värme i hela båten. Alla hytter får egen värmare. Dessvärre är det riktigt kallt ute nu vilket gör pex-slangen nästan helt omöjlig att hantera. Vi fick ta hem slang och klippa den hemma i vardagsrummet för att överhuvudtaget få den möjlig att hantera. Det kan tyckas onödigt med en så stor värmare, men eftersom vi planerar att segla till Antarktis är det viktigt att vi har bra och jämn värme ombord. Vidare kommer vi att segla till andra områden som har årstider likt Sverige.

Kabel och mer kabel

Kabel och mer kabel

Nu ligger vi väl förtöjda i Göteborg inför vintern. Vi ligger vid Lindholmen där det finns luftat system i bassängen vilket gör att isen inte lägger sig allra värst. Nu börjar de stora jobben som kommer fortgå under vintern. Vi spenderar nästan varje vardagskväll efter arbetet samt i princip varje kommande helg framöver i båten och arbetar med kvarstående saker. Nu är vi mitt uppe i att färdigställa kabeldragningen från targabågen. Nästa jobb blir att installera vår nya 5 kw dieselvärmare.

Segling Göteborg

Segling Göteborg

Idag har vi seglat ner Hilma till Göteborg. Vi fick en fin men kall tur. Det blev en fin vinterdag på sjön. Nu startar ”arbetssäsongen” igen. Vi kommer att ligga kvar här till mitten av april 2017 för att göra resterande arbeten på båten. Eftersom vi bor i Göteborg är det enklare att ha båten här. Vi kommer att arbeta vi på båten på vardagskvällar och helger under hela vintern och förhoppningsvis kommer det mesta att vara klart när vi lämnar Göteborg i april.

Montering nya bågen

Montering nya bågen

Det sista vi gör innan vi flyttar Hilma till Göteborg under vintern är att montera på targabågen. Anders har hjälpt till hela dagen. Det har regnat och snöat om vartannat och vi är alla kalla in i benmärgen. Ulf på Bikab i Kungshamn har hjälpt oss att bygga om bågen. Han har gjort ett riktigt bra arbete trots att det tog lite tid att få den klar. All utrustning skall monteras på bågen samt all kabel skall dras innan vi kan bulta fast den. Det blev riktigt bra även fast vädret inte var det bästa. Snart lämnar vi Lysekil för den här gången. Tack för hjälpen Anders!

 

Nu är vi nästan klara inför den här säsongen.

Nu är vi nästan klara inför den här säsongen.

Nu är det mesta gjort för att Hilma skall fungera för lite semestersegling sommaren 2016. Vi har spenderat nästan varje kväll efter jobbet och i princip varje helg för att nå dit vi är nu. Det har varit otroligt mycket jobb med all renovering, men nu är vi på banan för lite avslappnande sommarsegling. Nya navigationssystemet är på plats och armen läker och till högsommaren skall det nog fungera att segla också.

På varv i Källviken

På varv i Källviken

Det blev hektiska dagar i Källviken för att hinna med allt som skulle göras under en långhelg. När Oskar var yngre arbetade han på helger och somrar vid detta varv där de även bygger Fantasy yacht. Det var här han började lära sig om underhåll av båtar från bröderna Jacobsson som är några av Sveriges bästa båtbyggare.

Vi gjorde en del plastarbeten, lackade en del trädetaljer, polerade båten, bytte skrovgenomföringar, målade botten osv. Det blev 16 timmars dagar för att hinna med allt. Dessvärre slutade det väldigt tråkigt. Oskar var stressad och sista kvällen trillade han ned från en stege. Det slutade på sjukhus med bruten arm, och fraktur i armbåge samt en skadad axel. Båten blev fin, men sjösättningen får vänta någon vecka.