Avfärd!

Idag lämnade vi Lysekil, eller närmare bestämt Basteviksholmarna och Lysekils Marina. Vi gick till sängs vid 03:00 igår och vi var uppe vid 07:00. Det blev inte mycket sömn, men så skall det tydligen vara dagen innan avfärd.

På morgonen vid 09:00 började nära och kära dyka upp på bryggan för att vinka av oss. Det var större uppslutning än vi hade väntat oss och fantastiskt roligt att så många ville komma. Tack till alla er som var här, det var fantastiskt roligt och ett minne för livet! Vi båda kände väldigt blandade känslor inför avseglingen, dels att vi ser fram emot allt vi skall se och göra, men samtidigt en sorgsenhet för att vi inte kommer träffa familj och vänner på länge. Det föll många tårar av både glädje och vemod. Allra svårast var det nog att ta avsked från familjen, och framförallt syskonbarnen. De har ju hunnit växa och utvecklas så mycket på tre år. Men vi räknar med att få se dem igen snart om familjen kommer på besök eller om vi flyger hem och hälsar på någon gång under färden.

Vi lämnade kaj i ganska hård vind. Det blåste stadigt 16 m/s och över 20 m/s i byarna. Men eftersom vi hade bestämt dag för avfärd var det inget att skjuta på. Vi seglade med ordentligt revad genua men fick ändå över 8 knops fart. Vi selade väldigt kort första dagen och väl förtöjda gick vi och sov ett par timmar. Det var välbehövligt. Tidigt i morgon går vi söderut och därefter till Läsö på tisdag. Då har vi i alla fall lämnat landet 🙂