Madeira

Vi kom in i hamn 13:00 på måndagen efter drygt 4 dygns segling från Lissabon (Cascais). Lisas föräldrar, Arne och Elisabeth har kommit till ön för att möta upp oss under en vecka vilket vi har sett fram emot mycket. Väl i hamn tog vi en promenad till Hotellet där Lisas föräldrar bodde. Det var väldigt roligt att ses igen. Sist gång var den 6:e augusti när vi lämnade Sverige. Lisas föräldrar hade med sig mycket roligt från Sverige, blad annat teckningar från Oskars syskonbarn, reservdelar, svenskt godis, tidningar och mycket annat. Det var glädjande presenter! Första kvällen åt vi på närmsta restaurang och gick till sängs tidigt. Vi var alla rätt trötta, för Elisabeth och Arne var det från resan, för oss var det från de långa sjödygnen.

Kommande vecka solade och badade vi mycket. Det blev lite ”semester” för oss också från långseglarlivet. Vi tänkte inte så mycket på att planera, fixa med båten, handla osv utan njöt mest av tillvaron.

En av dagarna åkte fick vi en rundtur med en av guiderna på ön. Vår guide, Miguel, körde en militärjeep som tog sig fram nästan överallt på ön. Han körde och berättade om allt samtidigt som vi njöt av allt fint. Madeira har verkligen mycket fint att visa upp. Ön har många olika skepnader beroende på hart man är. Vi åkte västerut och därefter över hela ön genom skogarna på väldigt branta vägar. Bilen tog sig fram bra även fast man trodde att vi skulle välta bakåt ibland. Från toppen fick vi fantastiska vyer över de gröna bergssidorna. På eftermiddagen stannade vi vid en av alla laguner och badade. Det var en väldigt sevärd dur och vi uppskattade den mycket!

Vi ville ta en dagsegling tillsammans men eftersom marinan var överfull vågade vi inte lämna vår plats med risk att vi skulle bli utan när vi kom tillbaka. Ankring är väldigt svårt vid madeiras kust eftersom det är både djupt och helt öppet från havet vilket gör att det blir mycket vågsvall. Efter överenskommelse med marinan att de skulle hålla en plats åt oss lämnade vi kaj på lördagen tillsammans med Lisas föräldrar. Vi fick en fin dag på sjön trotts att vi varken såg delfiner eller valar vilket vi hade hoppats på. Vi stannade vid en av turbåtarnas ankarvikar och lånade en boj medan vi åt lunch. Det blev en väldigt fin dag och det var verkligen roligt att få med Lisas föräldrar på en tur. På kvällen kom vi tillbaka och vi fick en plats i marinan som utlovat. Sista dagen ägnades helt åt sol och bad. På måndagen åkte Lisas föräldrar hem till Sverige och vi satte segel söderut mot Selvageöarna som ligger ca 160 nautiska mil söder om Madeira, och 120 NM norr om Gran Canaria. Det var en fantastiskt fin vecka och himla roligt att få besök av Elisabet och Arne.

4 thoughts on “Madeira

1. Roligt att följa ert äventyr. Är ”kollega” från Hogia och har själv en Jeanneau (36.2) som sedan i måndags sover vintersömn. Fortsätt dela med er och njut! Är avundsjuk både på ert äventyr men också att ni vågar. Sail on!

1. Hej Elisabeth.
      Kul att höra att du följer vår resa. Vår Jeanneau får ingen vila, här är det full fart. Nu är vi på Kanarieöarna och här behövs ju ingen ”vintervila” ändå 🙂