Jao island och spökdjuren på Bohol
När vi klev i land på ön Jao visste vi egentligen inget om platsen.
Det var mest tänkt att bli en nattankring på väg mot Cebu för att klarera in. Vi blev dock glatt överraskade när vi träffade Robert, ägaren till det lilla resortet på ön. Robert kom från Holland och hade bott på ön några år. På resortet bodde mest inhemska turister och han var glad för att få träffa turister från Europa. Robert berättade om ön och lånade ut en av sina scootrar till oss så vi kunde se oss om på ön.
Jao är ganska litet och nästan alla arbetar med fisket eller de små risodlingarna på ön. Vi stannade på Jao i tre dagar och varje kväll träffade vi Robert och hans fru på restaurangen. Vi hade inga Filippinska pengar när vi kom till Jao, men det spelade ingen roll för Robert. Vi kunde
betala när vi hade varit på Bohol och tagit ut pengar.
Dagen efter körde Roberts kollega över oss med en liten båt till Bohol. Väl där fick vi låna en annan av Roberts scootrar för att se oss om på huvudön. Vi körde hela dagen och stannade på många fina platser. Bland annat fick vi se de karakteristiska spökdjuren, eller Tarsier-apor som de också heter. Bohol är den enda platsen i hela världen där de lever fritt. Vi stannade även vid Chocolate Hills, vilket är små sandkullar över stora delar av Bohol. I syd låg även de stora skogarna och ön har många vattenfall och forsar. Det var en kul tur och vi körde runt hela dagen till sena kvällen innan vi var tillbaka och blev upphämtade av
Robert igen vid piren för att ta oss tillbaka till Jao.
Jao Island var ett perfekt stopp för oss. Det var nära till Bohol och alla sevärdheter där, samtidigt som viken vi ankrade vid hade bra fäste för ankaret. Det hade varit svårare att ankra vid Bohol. Dessutom var det kul att träffa Robert och maten och ölen i restaurangen var väldigt bra och billig. Vi hade inte handlat på länge så matförrådet ombord var i det tunnaste laget. Den 21:e april fortsatte vi mot Cebu för att klarera in.