Vita sandstränder och laguner på Gigante Islands

Vi var på väg väster ut med obestämt mål efter att ha lämnat Malapascua på morgonen den 27:e april. Vädret var fint och vinden svag så vi räknade med att hitta någon fin ankringsvik på eftermiddagen. Vi gick för maskin större delen av dagen eftersom att vinden var fortsatt svag. På eftermiddagen passerade vi några sandöar som såg fina ut på håll, men vi fortsatte vidare. Efter en stund tyckte vi att bergen såg så spektakulära ut att vi beslöt att styra 90 grader styrbord och ankra i en vik som såg vacker ut. Det var ett riktigt bra beslut för vi hade hittat Gigante Islands.

Vi ankrade i den vita sanden på sju meters djup. Vi tog dingen in till stranden och möttes av många vänliga människor. Ön var privatägd och var populär bland inhemska turister som dagsutflykt. Ägarna till ön tog ut en liten summa för att gå iland på ön av alla som kom och de hade även en liten kiosk på ön samt kunde erbjuda enklare måltider på stranden. När vi frågade vad det kostade att gå iland ville de inte ha pengar av oss, de tyckte bara att det var roligt att utlänningar kom på besök. Vi kompenserade med att köpa öl i kiosken och äta middag på stranden, vilket förövrigt kostade ett par kronor per person. Alla vi mötte på ön ville komma förbi och prata med oss och det var svårt att lämna ön på kvällen för att åka hem till båten. Under våra veckor hittills i Filippinerna har vi lärt oss att Filippinarna är fantastiskt vänliga människor. Alla är så välkomnande och hjälpsamma.

Cirka två sjömil längre bort låg ”lagunerna” vilket var ett väldig populärt stopp för dagsturisterna på Gigante Islands. Lagunen var som en insjö som fylldes med vatten när tidvattnet steg. Vi tog vår dinge dit och det var värt ett besök då det var vacker natur och mycket apor. Anledningen att det är så populärt bland lokalturisterna är nog att simkunnigheten är låg. I lagunen är risken för drunkning obefintlig eftersom de badar med flytväst på och det finns varken vågor eller strömmar. För vår del lockade det inte så mycket att bada i flytvästsoppan eftersom vi har hela havet att bada i. Vi stod mest och fascinerades över det lustiga att se ett hundratal människor guppa runt i lagunen med flytväst på.  På eftermiddagen försvinner alla turister tillbaka till fastlandet, förutom ett fåtal som stannar över i tält på stranden, och då är Gigante Islands som allra bäst. Vi trivdes verkligen på ön. Vi träffade så många vänliga människor som alla hade sina historier. Bland annat sonen till familjen som ägde ön. Han arbetade vanligtvis för en prins i Saudi Arabien, men var hemma på semester. Vi höll på att inte kunna lämna ön en kväll när vi träffade ett sällskap som alla arbetade för ett kaffeföretag. De bjöd på sprit och sällskap och så fort vi skulle lämna fylldes glasen på nytt. När vi till sist lyckades tacka för oss blev vi ombordbjudna till besättningen på en bankasbåt. De ville också bjuda på sprit och accepterade inte ”nej tack” som svar. Vi blev sittande där ett tag innan vi kunde ta dingen hem till Hilma och sova.

Dagen efter klättrade jag (Oskar) upp i masten för att kolla riggen, vilket vi gör då och då. Dessvärre hittade vi att ett av vanten var utslitet och behövdes bytas snarast möjligt. Tur i oturen är det inga starka vindar i området och vi kan fortsätta segla i svagare vindar tills problemet är löst. Det är svårt att hitta någon i Filippinerna som kan tillverka ett nytt vant, så vi får försöka beställa ett nytt från Europa så snart vi kan.

Gigante Islands är verkligen en vacker plats och vi är glada att vi hittade denna pärla av en slump. Efter ett par dagar på ön lyfte vi ankaret igen och seglade vidare väster ut.