Gran Canaria och Teneriffa

Vi ankom Las Palmas vid lunch den 3:e november. Vi hade planerat att stanna några dagar för att göra en del underhåll på båten, och sen segla mot Teneriffa. Eftersom tävlingen ”ARC” går av stapeln inom kort släpps inga båtar in i marinan som inte skall delta i tävlingen. Tävling är kanske ett något vilseledande ord, ARC står för Atlantic Rally for Cruisers och innebär egentligen en social form av segling där många båtar seglar tillsammans över atlanten. Medlemsavgiften för att delta är från SEK 20 000 och uppåt. Många betalar över 50 000 och säkert mer för att delta. Priset varierar med båtstorlek och antalet personer ombord. För oss lockar det inte att betala så mycket pengar för i princip inget. Men det var kul att se aktiviteten i marinan.

Eftersom vi inte deltar i ARC fick vi ankra utanför marinan tillsammans med alla andra som seglar på egen hand. Marinan var överfull likväl som ankringsplatsen. Det passade oss väl och vi tog dingen fram och tillbaka under dagarna. I Las Palmas finns flera bra marinbutiker och första dagen gick vi runt och kollade utbudet. Vi behövde göra en del saker på båten och vi fick ta oss fram och tillbaka flera gånger varje dag under vår vistelse.

Bland annat hade vår autopilot gåt sönder, vår VHF var trasig och vi behövde installera nya solpaneler. Vi drog igång projekten andra dagen och under två dagar blev det mycket mekkande. De nya panelerna fick sin plats på biminitaket och nu har vi betydligt bättre strömproduktion ombord. Tillsammans med de gamla panelerna har vi nu 360 watt. Under vår segling söderut har vi träffat många andra seglare som vi har lärt känna. Nu ligger de flesta här i Las Palmas och det blev en del sociala aktiviteter på kvällarna.

Vi lämnade Las Palmas den 7 på morgonen och seglade runt ön till Puerto las Nieves. Det är en liten fiskeby utan marina eller vettig ankring. Vi kom in på eftermiddagen med hopp om att hitta någonstans att förtöja. Precis vid inloppet till hamnen kom en svensk båt söderifrån och gick före oss in i hamnen. Det blev två svenska båtar som kom in samtidigt. Vinden var stark och det var lite trångt att manövrera. Vi blev mötta av en hjälpsam kille från hamnen som ordnade fram två platser åt oss. Vi låg vid en kort kaj och eftersom tidvattnet gick upp och ner tre meter var det svårt att få till för- och akterända som blev tillräckligt långa. Byn var jätte mysig och vi fick ligga gratis. Hamnpersonalen var dock väldigt noga med att kolla upp alla papper på båten. Vi stannade över natten och morgonen därpå seglade vi mot Los Cristianos på södra Teneriffa. Vi fick väldigt fin segling hela vägen in i ankringsviken med god fart. Vi ankrade sent på kvällen i nattmörkret.

Vi stannade på Teneriffa i 4 dagar. Första dagen blev det mest sol och bad. Vi tog en dingetur på eftermiddagen och såg havssköldpaddor i viken där vi ankrade. Höjdpunkten var när vi träffade min (Oskars) tidigare kollega Gunilla och hennes man Kjell. Tillsammans åkte vi upp till vulkanberget Teide. Det var en väldigt fin tur och berget är verkligen magnifikt. Vi fick en fin dag tillsammans. Tack Gunilla och Kjell för den fina turen! Vid ankringsviken vi låg gick det in mycket vågor och vi gungade rejält. Sista natten gungade det så illa att vi inte kunde sova. Kl 05:30 gav vi upp och lättade ankar. Meningen var egentligen att vi skulle stanna på Teneriffa någon dag till, men eftersom vi låg så illa i viken beslöt vi oss för att segla västerut till La Gomera. Vi gick först till den lilla byn Playa de Santiago och ankrade, men det gungade nästan lika illa där. Vi beslöt oss därför att gå upp till den större byn San Sebastian och förtöja i marinan. Väl förtöjda i San Sebastian låg vi still för första gången sedan Madeira. Det var riktigt skönt!

2 thoughts on “Gran Canaria och Teneriffa

1. Tack för info o trevlig berättelse. Ska segla med min man . son o familj i Jan -18
    s/y Lina
    De är på lantzarote nu kom dit förra v. Från malaga var min man också ombord han har seglat hela livet. S/y Lina går vidare till LAS Palmas . De har även . Två barn ombord. Tre o fem år. Önskar er härlig segling i värmen. Ulla