Tyskland

Vi kom fram till Kiel på eftermiddagen i ett fantastiskt fint väder, 25 grader och vindstilla. Vi hade haft fin segling ner, men de sista timmarna fick vi gå för maskin. Vi gick in i en marina strax utanför slussen till Kiel-kanalen. I väntan på min (Oskar) kusin Johan, stannade vi i Kiel två dagar. Vi passade på att cykla runt och lite och vi tog även bussen in till city en dag. Dessvärre regnade det friskt så vi åkte tillbaka tidigt.

På fredag förmiddag kom kusin Johan och strax efter gick vi in i slussen. Vi hade tur och kom in i slussen direkt. Väl inne i kanalen var vädret rätt skapligt och vi satt mest och kollade på alla mötande båtar och naturen runt oss. Det var en rätt fin dag. Vi stannade redan i Rendsburg och tog lunch och en tur på byn. Det var inte mycket att se så vi beslöt oss för att gå vidare till nästa tillåtna natthamn. Det finns 7 tillåtna natthamnar för fritidsbåtar i kanalen. Det är endast tillåtet att som fritidsbåt trafikera kanalen under dagsljus, och enligt regelverket hade kanalbolaget ”bestämt” att det är mörkt kl 20:30 enligt tabellen. Vi insåg att klockan var rätt mycket när vi väl var tillbaka i båten. ETA för nästa hamn var 20:45. Vi kastade loss snabbt och satte full fart fram mot nästa hamn. Jag var inte intresserad av att få en utskällning av någon nitisk kanal-polis så jag var mån om att komma fram i tid. Vi blev ytterligare försenade innan vi väl kom fram, klockan hann nog bli 21:00, men vi klarade oss från något skäll.

När vi kom fram till hamnen Gieselau lock var det nästan helt fullt. Det fanns en plats närmast slussen som vi fick backa in till. Vi tog en tur på kvällen och det var väldigt vackert i omgivningen. Det enda som fanns var en liten sluss till sidokanalen, en massa kor och gröna fält.

Enligt kanalbolagets info skulle det vara 2,4 meter djupt, men på morgonen när vi vaknade satt vi rejält fast i leran. Vi fick lägga en tvärände in till slussen och vinscha ut bogen för att komma loss. Precis då öppnade slussen och ett stort svall kom emot oss så båten lyftes en meter och drev in i en av slusstolparna. Det fina i det var att vi kom loss, det negativa var några fula märken på babordssidan, de gick dock ganska enkelt att polera bort dem senare.

Under dagen fortsatte vi igenom kanalen. Vädret var ganska fint trotts att det var sagt regn hela dagen. Väl framme i Brunsbuttel diskuterade vi om vi istället skulle fortsätta hela vägen till Cuxhaven. Jag beräknade att vi skulle ha bra tidvattensström i ca 2 timmar och eftersom vädret var bra skulle resan inte behöva ta mer än 2-2,5 timmar. Vi kom ganska snabbt in i slussen och vi var ute i Elbe bara 30 minuter senare.

Väl ute i Elbe hade vi ca 15-20 knops motvind (8-10 m/s) och stark medström. Molnen som var långt bort innan kom väldigt snabbt emot oss. De var svarta och såg inte kul ut. Vi hade dock inget annat val än att fortsätta eftersom det inte fanns någon annan närliggande hamn och strömmen var stark. Efter en liten stund var vi mitt i ovädret med både åska, regn och hagel. Vindstyrkan var över 60 knop (30 m/s) och regn och hagel kom nästan helt från sidan. Sikten var mindre än 15 meter och vi hade grundbankar om styrbord. Inte kul läge! Hade vi vetet detta hade vi aldrig gått igenom slussen. Vi fick falla av en stund för att kunna styra båten när det var som värst. Efter en stund mojnade vinden och sikten blev bättre. Efter ca 2 timmar var vi inne i Cuxhaven väl förtöjda med värmen på fullvarv och en öl i handen. Det var välbehövligt.