Antigua

Första natten spenderade vi i viken i Folmuth harbour som ligger på

andra sidan av English harbour. Vikarna ligger på varsin sida om halvön som utgör själva samhället. English harbour är väldigt väl bevarat sedan det byggdes på 1600-talet. Själva hamnen är idag ett tillhåll för några av världens lyxigaste båtar och är själva hjärtat för kappsegling i Karibien. Det var väl värt ett besök och marinan är vackert belägen på en historisk plats.

Dagen efter lättade vi ankar för att segla upp till deap harbour på Antiguas västsida. I viken ligger ett vrak som sjönk i slutet av 1800-talet som vi ville snorkla vid. Runt Antigua finns en del rev och det är generellt ganska grunt. När vi seglade slogs vi av hur klart vattnet var, man såg tydligt botten trotts att det var mer än 10 meter djupt. När vi närmade oss land skiftade färgen på vattnet till helt mintgrönt. Vi var väldigt spända på att få dyka ner och snorkla vid vraket efter att ha ankrat i Deap harbour. Det blev dock inte som vi hade tänkt oss, det alldeles mintgröna vattnet visade sig vara finare ovan ifrån än under ytan. Sikten var riktigt dålig och det var svårt att se med än 2-3 meter. Den mintgröna färgen utgjordes troligen av fin sand eller något plankton i vattnet. ’

På eftermiddagen lämnade vi viken för att segla ner till Jolly harbour eftersom Fredrik och Lina skulle flyga hem. Vi var först tvungna att ta oss till ett klareringskontor igen för att signera av dem från pappren så att de fick lämna ön. Det är alltid en tidsödande och byråkratisk process.

Dagen efter seglade vi runt ön för att ankra på Antiguas östkust. Nu var det bara jag, Lisa och Maria kvar. Vi ankrade mellan reven vid en av öns alla kritvita sandstränder. På den lilla ön Long Island låg ett resort men vi fick inte gå runt fritt på ön utan endast stanna på stranden. Likväl var det ett väldigt fint ställe och vi trivdes bra. Om dagarna badade vi och snorklade vid revet.

Eftersom även Maria skulle flyga hem var vi tvungna att ta oss till ett klareringskontor ytterligare en gång för att få våra papper signerade. Vi seglade ner till St Johns och fick klareringen klar där. Vi passade även på att handla och ta en tur i den hektiska byn. Allt i byn kretsade kring kryssningsfartygen som kom in varje dag med flera tusen turister vardera. Det var kul att se St Johns, men det var alldeles för turistiskt för vår smak, och vid alla butiker nära kryssningsdagarna såldes bara lyxvaror. Vi lämnade St Johns bara några timmar senare för att ankra vid första bästa vik. Maria lämnade oss redan nästa dag och sen var vi bara vi två igen efter två hektiska och roliga veckor.

Eftersom våra vänner på båten Windy Lady skulle ankomma Antigua redan nästa dag, seglade vi ner till Five island harbour. Vi tog dingen in till Jolly harbour för att handla och köpa lite öl för kvällen. Väl inne i Jolly harbour förtöjde vi vid tankstationen för att tanka bensin till dingen. När jag lyfte upp bensindunken fastnade Lisas telefon i dunken för att efter en mikrosekund senare sjunka till botten. Telefonen låg i ett vattentätt fodral tillsammans med kontanter, visakort och körkort. Det var riktigt otur!

Vi gick till första bästa båt för att låna cyklop. Jag hoppade i, men trotts att vi visste exakt vart telefonen hade sjunkit kunde jag inte hitta den. Jag hade ingen sikt överhuvudtaget i det grumliga vattnet inne i marinan och det enda jag kunde göra var att känna mig fram på botten. Efter 30 minuter gav vi upp och åkte tillbaka till båten för att hämta dykutrustning. Efter en halvtimme var vi tillbaka och jag hoppade i vattnet med dykutrustning.

Jag letade överallt på botten, eller rättare sagt kände mig fram. Lisa stod på bryggan och avvärjde andra båtar som försökte lägga till. Allt fler stannade på bryggan och småpratade med Lisa och varandra och iakttog med spänning vårt projekt att hitta telefonen. Folk engagerade sig med olika förslag på hur och vart vi skulle leta, alla med olika teorier om hur telefonen hade sjunkit.

Efter 1 timme i vattnet gav jag upp. Jag var införstådd med att jag inte kommer att hitta telefonen. Det var flera andra som sa att ”om ni inte hittar den ring Tony, han hittar allt”. Sagt och gjort, vi hade inget att förlora så vi ringde den omtalade Tony. 10 minuter senare stod den 60-åriga, mannen på bryggan. Jag förklarade problemet och han sa ”den hittar jag lätt”. Jag frågade vad det skulle kosta. Tony svarade ”från 100$”. Jaha sa jag, men vad kan det kosta som mest. Tony skrattade till och svarade ”en gång tog jag en killes fru, så det är väl taket”. Det lät dyrt tänkte jag.

Tony hoppade i vattnet och började simmade runt. Han simmade åt alla håll, upp och ner. Jag tänkte för mig själv att han har ingen koll på vad han gör. Så höll det på i en och en halv timma utan resultat. Han kom upp till ytan och frågade oss hur telefonen såg ut. Jag tog fram mitt vattentäta fodral och visade. Han bad mig plocka ur min telefon och fylla den med småsten så att vi kunde sänka mitt fodral också för att se hur det sjönk. Ja det kan det väl vara värt tänkte jag. Sagt och gjort, jag släppt fodralet från akterspegeln. Två minuter kommer Tony upp igen med fodralet i handen. Men det var Lisas fodral med telefonen! Gubben hade hittat den. Sån enorm tur! Telefonen fungerade och fodralet hade gjort sitt jobb. Tony dök ner igen för att hämta mitt fodral med småsten. Efter en halvtimme gav han upp. Jag sa att det ändå inte var det viktiga. Vi betalde Tony 200$ och jag fick behålla min fru.

Hela dagen hade gått åt till att leta efter telefonen, men slutet på den historien var ju trotts allt gott. Vi köpte några öl och lite mat och sedan blev det Uno-spel tillsammans med Carl-Emil, Nicolaj och Jonas. Det blev en fin kväll. Dagen efter lättade vi ankar för att ta oss tillbaka till Deep harbour för att snorkla på vraket. Sikten var fortfarande dålig så det blev ogjort. Dagen efter sa vi hejdå till våra norska vänner och vi lämnade Antigua för denna gång för att fortsätta vår segling norrut mot Barbuda.

2 thoughts on “Antigua

1. Sicken historia! Det där med att tappa telefoner, är det ett uttalat team som ni jobbar med? 🙂 😉