Lugna dagar på Guadalupe

Efter att Arne och Elisabeth hade åkt hem stabiliserade sig vädret. Under de senaste veckorna har vi ofta haft stark vind och till och från mycket regn. På måndagen den 26 februari vaknade vi upp till en vindstilla vik, klar himmel och strålande sol. Vi satte kurs mot ön Maria Galante som ligger österut och norr om Iles des Santines. Vi har hört mycket gott om ön och det passar bra som stopp innan vi får nya besök av vänner veckan efter. Vi hade svag vind, men en del vågor när vi rundade sydspetsen av Guadalupe och vi stampade oss fram i sjön för maskin. Väl framme angjorde vi en boj i en helt vindstilla vik utanför Saint Louise på öns västra sida. Lisa hade arbetat med en ny Youtube-film som vi försökte ladda upp. Vi höll på i två dagar och då hade vi laddat upp 39%. Internet är inte så snabbt här alla gånger och det krävs mycket tålamod. Målet var att få upp åtminstone en film i februari, men det misslyckades. Vi stannade både i Saint Louise och i en vik strax öder om i några dagar.

På lördagen lämnade vi Maria Galante och seglade över till La Gosier på huvudön. Vi ankrade innanför revet på grunt vatten. Några dagar innan hade Fredrik och Lina landat på ön och vi mötte upp dem på stranden samma dag. Dagen efter Landade Maria, och ytterligare en dag efter landade Marcus och Sara. Maria skulle bo hos oss, medan de andra hade hyrt boende på ön. Det var himla roligt med så många vänner på en gång. Dagarna spenderades med snorkling, segling och olika turer runt om på ön. Vi lyckades tappa nyckeln till dingen i viken och vi ägnade åtskilliga timmar åt att snorkla efter den utan resultat.

Vi seglade norr ut längs Guadalupes västsida och ankrade i olika vikar. Om dagarna kom de andra och mötte upp oss, och ibland följde de med på en tur mellan vikarna. Vi tog flera turer på ön tillsammans och höjdpunkten var ett av öns finaste vattenfall. Efter 8 dagar beslöt vi oss för att segla norr ut till Antigua. Fredrik och Lina ville följa med, medan Marcus och Sara stannade på Guadalupe. Vi lämnade Deshaies på morgonen och fick en fin segling norr ut på halvvind. Vi ankrade Folmuth harbour kl 16:00. Jag (Oskar) tog dingen in ensam för att sköta klareringen. De är väldigt noga med att endast en person får gå iland och klarera innan någon annan får kliva av båten. Efter två timmar var jobbet klart och vi kunde alla ta oss i land för att se Englis Harbour på Antiguas syd ost sida.