Underhåll på Saint Marten

Vi fick fina segelvindar över sundet mot Saint Marten, men eftersom sista broöppningen för dagen till ”lagunen” sker kl 17:00, var vi tvungna att starta maskin sista sträckan för att hinna. Vi var vid bron några minuter i fem på eftermiddagen och nöjda att vi hann. När vi slog om till kanal 12 på VHF-radion för att ropa upp brovaktaren hör vi ett samtal där en annan båt inifrån får klartecken att passera ut ur lagunen. Vi inser vårt misstag, klockan var inte 17:00 utan 16:00, vilket innebär utgående trafik från lagunen. Det var bara att ankra utanför i en timme och vänta på vår tur.

Vi var tvungna att gå in i marinan eftersom vi väntade leverans från Sverige, vilket gör att man måste ligga i hamn för att kunna ta emot försändelsen. Vi hade även en del annat underhåll att göra då vår kyl krånglade, en pump till watermakern var trasig och skulle bytas, två solpaneler var trasiga och behövdes bytas ut, en elkabel till styrbords lanterna behövdes bytas samt en rad andra saker. När vi passerade bron och kom in i lagunen möttes vi av ett inferno av sönderblåsta byggnader, sjunkna båtar i hela hamnen samt en helt raserad marina. Det var en chock att se och var återigen ett verk av senaste säsongens orkaner. Det är helt oförståeligt vilka enorma skador som har åsamkats och vilka värden som har gått förlorade. Vi ropade upp marinan på VHF-en för att få en plats tilldelad, men fick inget svar. Det visade sig att de knappt lyssnade på radion längre eftersom 95% av marinan var ödelagd och det var så få båtar som var intresserade av hamnplatser.

Vi gick in i marinan och hittade en plats på en av pirarna som såg skapligt hel ut. Det fanns varken el eller vatten att tillgå och endast 4 båtar låg i den marinan som tidigare har kunnat husera åtminstone 100 båtar i vår storlek och större.

Eftersom påsk stod inför dörren blev den första dagen hektisk. Vi skulle behöva göra alla våra inköp under första dagen, sen skulle butikerna vara stängda i två dagar. Det Första vi gjorde var att ta oss till marinakontoret. Vår försändelse från Sverige hade anlänt 20 minuter tidigare. Vår vän Gunnar hade hjälpt oss att skicka ner ett Pactor-modem till vår radio. Med modemets hjälp kommer vi att kunna ladda ner väderdata och skicka och ta emot mail via vår HF-radio. Tidigare har vi använt satellit för samma sak, men det är ganska ineffektivt och väldigt dyrt.

Under dagarna på Saint Marten använde vi vår dinge för att åka runt till alla olika butiker och det färdmedlet är faktiskt snabbare än bil. Vi åkte fram och tillbaka mellan de olika butikerna på både holländska och franska sidan av ön. Överallt på vår väg såg vi alla de 100-tals sjunkna båtarna i lagunen, vissa hade bärgats och flöt, medan andra fortfarande stod på botten 6 månader efter orkanen. Vi fick inhandlat det mesta vi behövde och de kommande två dagarna ägnade vi åt reparationer.

Vi träffade även Lasse och Sussane på den svenska båten Sea Wind som vi lärde känna i Sverige något år innan vi avseglade. Vi fick två trevliga kvällar tillsammans innan våra vägar skildes åt. Under vår vistelse på Saint Marten passade vi även på att storhandla och se den spektakulära flygplatsen på ön. Landningsbanan är väldigt kort och ligger bara några meter från stranden. Det var verkligen häftigt att se de stora planen landa när de flög bara några meter över stranden där människor badade. Tyvärr missade vi de allra största planen, men var väl värt att se ändå. På måndagskvällen den 2:e april lämnade vi lagunen och seglade väster ut mot Brittiska Jungfruöarna. Vi lämnade sent på eftermiddagen för att segla över natten. Vi vick svaga men jämna vindar och ankom BVI på förmiddagen dagen därpå.