Krigsminnen från andra världskriget på Tarawa, Kiribati

På väg in mot Betio i Tarawa-atollen såg vi många stora vrak på öns östra sida. Det låg fullt av fraktfartyg, mindre båtar, fiskebåtar och några segelbåtar i viken. Vi tog dingen in mot land och vi blev både förvånade och sorgsna över hur skräpigt det var överallt i Betio. Det låg sopor, skräp, maskiner och gamla uttjänta fordon överallt. Inne i butiken dit vi gick för att handla sprang råttor på ljusa dagen. Det var en riktigt sorgsen syn och för all del förvånande eftersom vi trodde hela Kiribati bestod av ”paradisöar”.

Vi klarerade in i landet och redan dagen efter flyttade vi oss till Bairiki som är nästa by väster ut. Bairiki var en helt annan syn. Det var städat och skaplig ordning. Människorna var trevliga och vi trivdes bra i Bairiki. Vi fick snart förstått att Betio skiljer sig mycket från övriga Kiribati, kanske för att det är huvudstaden och människor bryr sig kanske mindre om ordning där. Flera gånger tog vi oss tillbaka till Betio med buss för att handla och se monument från andra världskriget. Bland annat besökte vi utsidan på atollen där gamla Japanska kanoner fortfarande finns kvar. Många lever fattigt i området kring Betio. I vissa områden lever människor nästan på en soptipp i väldigt enkla förhållanden. Avföring och sopor kastas rakt ut i samma vik där barnen badar och leker vid gamla sönderrostade vrak. Det var väldigt tråkigt att se. Framförallt när vi inser att bara några kilometer bort lever människor betydligt bättre och har god standard i sina hem med både elektricitet och avlopp.

Vi tog många turer på Tarawa, bland annat besökte vi öns norra delar tillsammans med några andra seglare i viken. Vart vi än kom möttes vi av vänliga människor, framförallt möttes vi av många glada barn. Alla ville vinka och komma fram och prata. Det finns knappt några turister i Kiribati annat än seglare och det är nog spännande att träffa annorlunda människor för alla nyfikna barn.

Vi hade ansökt om att besöka ytterligare två öar i Kiribati och efter sex dagar beslöt vi oss för att lämna Tarawa för att segla norr ut mot Abaiang. Det var bara 37 mil till Abaiang och skulle ta ett par timmar. Vi var dock tvungna att gå tillbaka till Betio för att klarera ut innan vi lämnade Tarawa. Vi hade försökt att klarera ut redan dagen innan, men tulltjänstemannen menade att vi var tvungna att göra klareringen det sista vi gjorde innan vi lämnade. Av den anledningen hade vi avtalat tid till 09:00 eftersom det var lördag och kontoret vanligtvis var stängt. Väl tillbaka i Betio tog jag (Oskar) dingen in t ill land och gick till tullkontoret. Det var stängt och låst. Jag knackade många gånger och tillslut dök en kvinna upp. Jag förklarade mitt ärende och att jag hade en bokad tid, men kvinnan menade att hon arbetade för en annan avdelning och hon kunde därmed inte hjälpa mig. Jag väntade en timme innan jag gav upp och åkte tillbaka. Jag var riktigt irriterad och när jag kom tillbaka till båten och Lisa, berättade jag hela historien om att jag hade åkt i oförrättat ärende. Om det skall vara så komplicerat att göra rätt får vi helt enkelt göra fel.

Vi ville inte stanna ytterligare en dag för att tjänstemannen inte dök upp som lovat. Därmed lämnade vi Tarawa utan att ha klarerat ut och vi hade således inget papper att lämna över när vi kommer fram till Marshall. Men det fick bli ett senare problem. Detta var första gången vi ignorerade en regel. Vi är inte stolta över det, men vi menar att det inte var vårt fel. Generellt är vi noga med att göra rätt, men denna gång fick det bli att göra fel.

Vi hade blandade känslor för Tarawa. Dels upplevde vi Betio som en stor soptipp där många levde i misär, men samtidigt var det otroligt fint på andra platser på ön. Människorna i Tarawa var väldigt vänliga, framförallt alla goa ungar. Vi lämnade Betio kl 11:00 den 2:a december för att segla norr ut mot Abaiang.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.