7 dygn till Kap Verde

Vi lämnade Las Palmas ca kl 8 på torsdagsmorgonen. Vi fick svaga vindar till en början och fick gå för maskin. Under eftermiddagen tilltog vinden och vi kunde gå på en kryssbog. Eftersom det skulle bli starka motvindar om vi hade gått raka vägen mot Kap Verde, valde vi att ta en kurs in mot södra Västsahara. Där skulle det bli en del motvind också, men svaga vindar. Vi startade maskin igen på kvällen och gick för maskin under natten fram till lunch då vi fick fin halvvind. Vi seglade stora delar av dagen i 7-8 knop. På eftermiddagen mötte vi några riktigt stora valar och de kom väldigt nära. De ”hoppade” upp ur vattnet och la sig på rygg så det blev stora svallvågor. Det var en väldigt mäktig syn! Aldrig har vi kommit nära så stora djur i tidigare. Det är minnen som kommer sitta kvar för resten av våra liv.

Någon timme senare dök delfiner upp. Denna gång var de riktigt många, säkert över 100 st samtidigt. Lisa stod på fördäck och jag (Oskar) startade drönaren för att filma delfinerna från ovan. Precis vid starten fastnade drönaren i fiskespöet som satt bak på babordssidan och den störtade rätt i havet på mindre än en sekund. Det värsta tänkbara hade hänt! Drönaren gick till botten utan för Västsahara. Vi använder drönaren för våra videos och det är väldigt uppskattat. Nu måste vi försöka hitta en ny trots att de är dyra. Vi skall dock försöka finna en vattentät.

Kvällen innan vi lämnade Las Palmas, lämnade våra vänner på båten Windy Lady. De gick 14 timmar före oss och valde en annan kurs. Dagligen ropade vi upp dem via VHF utan svar, men efter 3 dygn fick vi kontakt. Vi höll kontakten löpande två gånger om dagen resten av etappen och det var dagens höjdpunkt. Det var även förvånande att VHF:en fick så långt trotts att vi hade över 110 nautiska mil som mest.

Vi valde en rutt ganska nära Västsahara. Efterhand började mycket mindre fiskebåtar dyka upp och vi var båda lite nervösa över sjöröveri. Vi tog upp harpunen i sittbrunn för säkerhets skull. Inte för att vi trodde att vi skulle få besök av sjörövare, men det kändes ändå tryggare. Efter 3 dygns motorgång/motorsegling kom passadvinden. Vi hade valt rätt väg och fick både vinden tidigare och starkare än Windy Lady. Vi fick bättre fart och tog in mil efter mil. De kommande tre dygnen fick vi fin segling och vi var i hamn sent på onsdagskvällen i Mindelo, 40 minuter före Windy Lady trotts att de hade lämnat hamn 14 timmar före oss. Vi tog en dusch och efter det gick vi till marinans bar och åt och drack öl resten av kvällen tillsammans med våra vänner på Windy Lady. Den natten sov vi riktigt gott!